středa 10. února 2016

Apple pie - experiment

Už strašně dlouho jsem měla chuť udělat tradiční Apple pie - ale receptů na internetu je tolik, že jsem si neuměla vybrat a pořád to odkládala. 

No, ale vzhledem k tomu, že jsme si z jižních čech dovezli 10kg jablek k okamžité spotřebě, tak už není na co čekat. Vybrala jsem recept dle BBC.
Takže jsem tento recept a vůbec pie dělala úplně poprvé a hned se s vámi podělím o zkušenost :)...

Mám-li být úplně upřímná, tak výsledek jsem čekala ještě o něco lepší, ale asi to bylo tím několikaletým očekáváním :D...nakonec je to prostě celkem fajn jablečný koláč, ale dal mi zabrat a tak možná příště bude prostě klasický štrůdlík.

Chtěla jsem vám nafotit krásné fotky, ale válení poslední třetiny těsta se mi moc nepovedlo a tak jsem povrch pokladla roztrhanými kusy těsta, místo krásným plátem s naříznutými otvory ve tvaru lístečků :D... ale myslím, že na chuti to neubralo, pouze na estetičnosti.

Jinak koláč má ohlas jak u manžela, tak drahé sousedky a jejího synka...takže za to asi stojí ;)
Pokud jste se rozhodli recept vyzkoušet, tak jdeme na to:


Apple pie (Jablečný koláč)


Těsto

225g másla (pokojová teplota)
50g třtinového cukru
350g hladké mouky
2 vejce (1 celé a žloutek, bílek použijeme na potření)


Náplň

1kg kyselejších jablek (pokud jsou sladší, přidala bych k nim citronovou šťávu)
140g třtinového cukru
1 lžíce škrobu
2 lžíce hladké mouky
1 lžíce skořice





Postup

1. Oloupu si jablka, zbavím jadřinců a nakrájím na plátky cca 0,5cm silné. Pokladu je na plech či tác, kam jsem si předtím dala papírové utěrky nebo ubrousky. Utěrku dám i na jablka, abych je zbavila vody.

2. Připravím si těsto - máslo s cukrem umíchám dohromady (nejlépe el. šlehačem nebo v robotu - to pak stačí chvilka), přidám vejce se žloutkem a míchám další asi 1minutu, vypadá to jako míchaná vajíčka. Pak přidávám po třetinách mouku a míchám již varečkou a nakonec rukou dohnětu do kompaktní hmoty a dám, zabalené do kuchyňské fólie, chladit do ledničky na cca 45minut - i víc.

3. Ve velké míse, kam se pak vejdou i nakrájená jablka smíchám cukr, skořici a škrob s moukou (pokud chcete můžete přidat rozinky či oříšky, semínka). 

4. Když je těsto uleželé, tak si ho vyndám z lednice a oddělím si 1/3. Zapnu si troubu na 190°C  (může být i horkovzduch). 2/3 těsta rozválím na velikost formy  (cca 24cm průměr a 3-4cm výška), těsto přenesu do formy a nechám ho trošku přečnívat nad okraj. Menší část těsta rozválím na tenší plát, průměr větší než je forma (pokud se povede... mě se nepovedlo, takže jsem nakonec koláč pokladla kousky rozváleného potrhaného těsta :D..)

5.Smíchám osušená jablka s mixem v míse  - rukou lehce promíchám, aby se jablka obalila. Nasypu do formy a trošku přimáčknu, pak nahoru dám vyválený plát těsta a spojím okraje. Udělám otvory, aby mohla unikat pára a potřu zbylým mírně našlehaným bílkem a posypu třtinovým cukrem.

6. Peču cca 45-50 minut podle trouby. Dozlatova. Nakonec pocukruju a může se podávat se šlehačkou nebo vanilkovou zmrzlinou.


Žádné komentáře:

Okomentovat